در دعای روز بیست و چهارم ماه مبارك رمضان می‌خوانیم : 'اللهم انی اسئلك فیه ما یرضیك و اعوذ بك مما یوذیك واسئلك التوفیق فیه لان اطیعك و لااعصیك یا جواد السائلین.' 'خدایا در این روز از تو درخواست می‌كنم آنچه را رضای تو در اوست، و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را ناپسند است، و از تو توفیق می‌خواهم كه دراین روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نكنم، ای عطا بخش درخواست‌كنندگان.'

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فرازهای روز بیست و چهارم ماه مبارك رمضان می‌گوید: امام نهم (ع) فرمود: ‌مومن باید سه خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه كند و سوم اینكه نصیحت دیگران را قبول كند.

شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ترجمه این دعا می‌گوید: در این دعا رو به پروردگار می‌گوییم: '‌ای خدا، من از تو چند چیز را در ماه رمضان سوال می‌كنم، اول اینكه تو از من راضی شوی و زندگی من طوری باشد كه از من رضایت داشته باشی. این توفیق است كه آدم كارهای خود را به گونه‌ای انجام دهد كه خدا از او راضی باشد و پناه می‌برم به تو از چیزهایی كه تو را اذیت می‌كند، یعنی از گناه و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس.'

وی می‌گوید: اگر می‌خواهید بدانید كه خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.

این عالم ربانی می‌افزاید: حدیث داریم كه شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دكتر و طبیب. همان‎طور كه دكتر هر چه بگوید، بیمار می‌پذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: اگر در مصیبت‌ها و نداری‌ها از خدا گله نكنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینكه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است كه انسان ذره‌ای گله‌ از خدا نداشته باشد.

وی در شرح فراز 'واسئلك التوفیق فیه لان اطیعك' دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان می‌گوید: خدایا از تو توفیق می‌خواهم كه در ماه رمضان اطاعت تو را كنم و گناه انجام ندهم! روایت داریم از امام نهم (ع) كه فرمود: ‌مومن باید سه خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه كند و سوم اینكه نصیحت دیگران را قبول كند.

وی با اشاره به مال‌‌اندوزی برخی از مردم برای وراث، گفت: وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم كه اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت می‌كشید؟

وی می‌گوید: در پایان دعا برای استجابت دعا می‌گوییم؛ ای خدایی كه به هر كسی كه از تو چیزی سوال می‌كند، تو جود می‌كنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را استجابت كن! ما گاهی سائلین را رد می‌كنیم؛ اما خدا درخواست همه را می‌دهد و رد نمی‌كند؛ ولی گاهی چیزی را كه صلاح ما نیست از خدا می‌خواهیم و خدا نمی‌دهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده می‌كند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در پایان می‌گوید:‌در قیامت بندگان می‌پرسند؛ خدایا اینها كه به ما می‌دهی چیست؟ خطاب می‌آید كه در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الآن آن را برآورده می‌كنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس